Szűts Zoltán
A hypertext
**************************************************
V. NEM LINEÁRIS ÍRÁS
A mesterséges intelligenciát kutatók szerint az elménkben összeállt kognitív
háló nagyonis hasonlít a Hypertexhez, valószínűleg ezért nem éreztük olyan átütő
újdonságnak a megjelenését, holott gondolataink írásos vetülete még sohase volt ennyire
„természetes”, ez a forma, hacsak ezen a síkon maradunk, forradalmasítani
képes a tudományokat csakúgy, mint az irodalmat. Meggyőződésem, hogy olvasásunk mindig is kevésbé volt
lineáris az írásnál, hisz az a szövegek túlnyomó részében egy adott irányba
tart. Írásunk ma még alapvetően lineáris, a könyveket általában elejétől
végéig olvassuk. Ha verses- vagy novelláskötetről,
gyűjteményről van szó, tetszőleges sorrendben olvashatjuk a részeket, folyóiratokban össze-vissza
ugrálunk, újságot akár hátulról előre is lapozhatunk, annak ellenére,
hogy a benne lévő szövegek oldalakon át létezhetnek. A nyomtatott szöveg két nem lineáris formája számomra roppant
érdekes: az egyik a nem lineáris szerkezetű nyomtatott szöveg, a másik a
lexikon – katalógus. A nem lineáris regény csal, ugyanis elejétől végéig
kell olvasni, de a szövegben az időrend meg van cserélve, vagy nincs is benne idő,
csupán összefüggések hálója. A nem lineáris írás tulajdonságait taglalva két szempontból
indulhatunk el, úgy, hogy megkülönböztetünk tudományos és szépirodalmi
szöveget. A szerző tudományos szövegekben megpróbál (ha szilárd
meggyőződéssel és örömmel szeretné velünk felfedezését megosztani)
egyfajta mainstreamet tartani, ez a szöveg törzse, a ki nem hagyható, és
általa rendkívül fontos mondanivaló. Ami szervesen nem a szöveg része, az
lekerül a lábjegyzetbe. Ha még jobban egységessé szeretné tenni a szöveget,
és hogy az olvasmányosabb legyen, mindent, aminek szerepelnie kell, ám
elvonhatja figyelmünket, a végjegyzetbe kerül, amit általában akkor kezdünk
el tanulmányozni, amikor végeztünk a teljes
szöveggel. A hagyományos tanulmányíró, mielőtt elkezdené munkáját,
cédulázik, vagy éppen dokumentumokból, hypertextből ollóz ki darabokat,
ezeket próbálja majd meg egy
szálra fűzni,
ezzel is hangsúlyozva saját fontosságát, önmagát a fő rendszerező
szempontalapjává téve. Ebben majd olyan grammatikai eszközök lesznek a
segítségére, mint a lineáris
és globális kohézió.
Kuhlen szerint[1] általánosan
megfogalmazható igény, hogy egy hypertext minden egyes információegységének önmagában is
koherensen zártnak kell lennie. Annyiban vitatnám ezt a gondolatot, hogy a hypertextnek éppen az a
küldetése, hogy nyílt szöveg maradjon, és nincs szüksége globális kohézióra
(a lineáris eleve ki van zárva, hisz láthatjuk, egy hypertextben nem lehet hivatkozni rendesen
még a következő fejezetre). A hypertext így egy fokkal még relatívabbá
teszi az időt: ha egy idézetben a tegnapot
előző napként közvetítjük, úgy a fakultatív olvasásiránynak köszönhetően egy hypertextes tanulmányban már nem létezik az „előző”,
vagy „következő” fogalma, „valamelyik” lép a helyükbe. A szépirodalomban a szerző szabad kezet kap, ha úgy érzi,
szövege összetett, és mindentudó kell, hogy legyen, lineáris szerkesztésmódot
követ, végigvezet egy szálat, ki nem engedve az irányítást egy pillanatra se
a kezéből. Azonban, amikor
a nagy történet szétesett sok kis történetre, nem kell a teljesség igényével
élnie, szövegének jó formát adhat a hypertext. |